Oterstien barnehage AS

  • Oterstien 4
  • 1488   Hakadal
  • Tel: 67051110
  • Send oss e-post
Logg inn for å se alt innhold
Send e-post hvis du ikke får logget inn
  • Forsiden
  • INFO A-Å
  • Samarbeidsutvalg
  • Førskoleklubben
  • Ledige stillinger
  • Årsplan familiebhg
  • Årsplan barnehagen
  • Vedtekter barnehagen
  • Vedtekter familiebhg
  • Planleggingsdager
  • Medisinskriv
  • Dokumentmappe
  • Bildegalleri
  • Gjestebok
Avdelinger
  • Barnehagen
  • Familiebarnehagen
Norske barnehager passer ikke for barn
    ( 02/11/2007 )
    Innhold levert av BarnehageForum , av: Kjell Simonsen
    Torgeir Alvestad uttalte til VG at norske barnehager ikke passer for barn. Vi kontaktet Alvestad for en utdypning.
    Last ned Word dokument Last ned word dokument
    Last ned PDF Last ned PDF (god for utskrift)
    Barnehageforum leste en artikkel i VG med overskriften ”Gi barna større frihet” hvor Doktorgradsstipendiat Torgeir Alvestad uttaler at norske barnehager ikke passer for barn. Vi ble nysgjerrige på hans uttalelser i artikkelen og tar kontakt med han for en kommentar.

    Vi bad Alvestad om å utdype hva han mener med at norske barnehager ikke passer for barn. Det han mener er at Barnehagelokalene ikke ene og alene er utformet med tanke på å bidra til å skape en god barndom. Når en barnehage skal bygges så tas det selvfølgelig utgangspunkt i barns behov, men en skal også ivareta personalets behov for et godt arbeidsmiljø. Og i dette mener Torgeir Alvestad at det ligger en konflikt. Det er vanskelig å konstruere en barnehage som utelukkende passer for barn. Derfor anbefaler også Alvestad at barnehagene er mest mulig ute i naturen. Et klatrestativ kan for eksempel aldri erstatte og bli like variert og utfordrende som naturen som leke- og tumleplass.

    Dagens barnehagelokaler er utformet slik at det alt for ofte fører til konflikter mellom barna. Barnehagens innredning begrenser barns lek, lokalene blir rett og slett utformet mer for de voksnes kontroll over barna enn for barnas egen utvikling og utfoldelse.

    Norske barn tilbringer om lag 25 000 timer i barnehage, skole og SFO. Det er her norske barn tilbringer sin barndom, og derfor bør det i større grad legges vekt på å innrede husene slik at barna får lære seg mer enn å gjøre som de voksne fortsetter Alvestad. Fokuser i større grad på å skape en god barndom enn en god barnehage.

    Forskning viser at voksnes rolle i barnehagen er overvurdert. Barn skaper flere relasjoner til hverandre enn til voksne. Det ser ut til at barn får dekket sine behov for voksen relasjoner hjemme, sier Alvestad. Det er i møtet med de andre barna at barna lærer om seg selv. De ansatte i barnehagen er alt for raske til å blande seg inn i barnas samhandling. De får rett og slett ikke til å løse konflikter på egen hånd. De voksne i barnehagen er mer opptatt av å undervise enn av barnas læring mener Alvestad. Barns rett til medvirkning på egen hverdag bør få større fokus i barnehagen. De voksne er for opptatt av å gjennomføre det som står på planene, og glemmer at barna er inne i en god lek. Gi barna større frihet og ro til å samhandle seg imellom.

    Bryt opp i gamle tradisjoner og fokuser mer på en aktiv og spennende hverdag. Dette er Torgeir Alvestads råd til deg:

    Rutiner

    • Gå kritisk gjennom barnehagedagens rutiner og regler
    • Rutiner er viktige, men kan også fungere som kontroll over barna
    • Kamufler aldri den voksnes behov som en regel
    • Vær fleksibel og bryt reglene i blant
    • Planlegg gjerne, men tilpass planen til hvert enkelt barn

    Innredning

    • Spør: Hvordan er det å være to år i denne barnehagen?
    • Åpne rom og gi barna valgfrihet
    • Lette møbler kan barna flytte etter behov
    • La de minste barna få utfolde seg på madrasser, sklier og puter, også innendørs

    Aktiviteter

    • Ikke styr alle aktivitetene. Gi barna frihet til å samhandle seg imellom
    • Lytt til hva barna vil gjøre. Velg ikke aktiviteter ut i fra det som støyer minst
    • La leken fortsette. Neste post på dagsorden er ikke nødvendigvis viktigere enn god lek.
    • Vent med å blande deg inn. La bana få tid til å finne ut av hverandre.
    • Del barna inn i mindre grupper. Det minsker voksnes behov for kontroll og gjør at hvert enkelt barn blir sett.
    • Vær mest mulig ute i naturen. Et klatrestativ kan aldri bli like variert og utfordrende som et tre og ulendet terreng.
    • La de minste barna gå selv, også på tur.

    Mat

    • La måltidet handle om nærhet, samhold og styrke, ikke bare om at barna skal få maten i seg.
    • Voksne skal aldri arbeide alene på kjøkkenet. Bruk det til læring av matlaging, vekt og mengd.
    • Gi barna skikklig redskaper og skarpe kniver. Da blir det gøy å lage mat.
    • Varme retter trenger ikke være dyrere enn brødskiver.
    • Kutt sukker og fett, og ha et variert kosthold med mer fisk, frukt og grønt.
    • Glem kaker og is. La bursdagsbarnet velge en varmrett eller kanskje grønnsaker og dip.
    • Sett bursdagsbarnet i fokus og ikke maten.

    Kilder

    VG og Barnehagepedagog og stipendiat i Kanvas Torgeir Alvestad